Zasady BiHK & BHP obowiązujące w Dydaktycznym Laboratorium Fizycznym
I. Zasady ogólne.
Zgodnie z zarządzeniem Zarządzeniem nr 88/R/24 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 17 września 2024 roku, studenci są zobowiązani:
- Zaliczyć obligatoryjne szkolenie BiHK na platformie e-learningowej Portal Edukacyjny UG Mestwin (https://pe.ug.edu.pl/).
- Wziąć udział w instruktażu przed rozpoczęciem zajęć , zapoznać się z przepisami i zasadami BHP obowiązującymi w dydaktycznych laboratoriach Uniwersytetu Gdańskiego. Studenci, którzy nie odbyli instruktażu, nie mogą wziąć udziału w zajęciach w Dydaktycznym Laboratorium Fizycznym.
- Przestrzegać instrukcji BHP Dydaktycznego Laboratorium Fizycznego (DLF).
-
W przypadku nieobecności studentki/-a lub doktorantki/-a podczas przeprowadzania instruktażu, prowadzący zajęcia jest zobowiązany do przeprowadzenia instruktażu dla takiej osoby na pierwszych zajęciach po ustaniu przyczyny nieobecności. W takim przypadku, instruktaż może być przeprowadzony również podczas konsultacji prowadzącego zajęcia, w indywidualnie ustalonym terminie. Przeprowadzenie instruktażu potwierdza protokół sporządzany przez prowadzącego zajęcia.
- Protokół, o którym mowa w ust. 4, przechowuje się w miejscu wskazanym przez dziekana wydziału, na którym odbywają się zajęcia.
- Uczestniczyć w zajęciach w sposób zgodny z przepisami i zasadami BHP oraz przestrzegać wydawanych w tym zakresie wskazówek i poleceń osób prowadzących zajęcia.
- Zapoznać się z instrukcjami do odpowiednich doświadczeń oraz do sprzętu laboratoryjnego przed jego użyciem.
- Używać sprzętu laboratoryjnego wyłącznie pod opieką osoby prowadzącej zajęcia.
- Dbać o należyty stan techniczny urządzeń i sprzętu oraz utrzymywać porządek w salach DLF.
- Zgłaszać prowadzącemu zajęcia zagrożenia dla zdrowia lub życia oraz zauważony wypadek.
- Przy zarządzonej ewakuacji budynku Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki bądź pomieszczeń DLF niezwłocznie wykonać polecenie.
W Dydaktycznym Laboratorium Fizycznym obowiązuje zakaz spożywania posiłków w pobliżu stanowisk pracy z komputerami, mikroskopami, chemikaliami i innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia. Taki zakaz istnieje także we wszystkich pomieszczeniach Dydaktycznego Laboratorium Fizycznego.
II. Urządzenia elektryczne.
- Włączanie układów elektrycznych dozwolone jest tylko w obecności prowadzącego zajęcia.
- Wszelkie przełączania przewodów łączących podzespoły układów pomiarowych mogą być dokonywane po wyłączeniu aparatury z sieci.
- W razie zauważenia usterek i nieprawidłowości w działaniu urządzenia (charakterystyczny zapach przegrzanej izolacji, dym, iskrzenie, płomień) wyłączyć urządzenie spod napięcia, zgłosić usterkę prowadzącemu zajęcia i ew. za porozumieniem z prowadzącym oznakować napisem: „Uwaga, urządzenie uszkodzone”.
- Studentom nie wolno w żadnym wypadku samodzielnie naprawiać urządzeń i sprzętu.
- W przypadku pożaru wyłączyć natychmiast zasilanie elektryczne pokoju DLF, w którym ma miejsce pożar i zawiadomić personel pracowni.
III. Substancje chemiczne.
- Wszelkie prace ze szkodliwymi odczynnikami chemicznymi (przelewanie, napełnianie komór pomiarowych, mycie itd.) należy przeprowadzać nad zlewem lub kuwetami zabezpieczającymi przed rozlaniem w pokoju 148.
- Nie wolno wykonywać żadnych prac niewchodzących w zakres wykonywanego ćwiczenia bez wiedzy prowadzącego ćwiczenie.
- Przed użyciem substancji chemicznej dokładnie odczytać etykietkę na słoiku lub butelce.
- Substancji chemicznych nie wolno próbować językiem ani połykać ze względu na niebezpieczeństwo zatrucia.
- Należy ubierać fartuchy ochronne i rękawice przy pracy z niektórymi odczynnikami, jeśli takie zalecenie wyda osoba prowadząca zajęcia.
- O rozlaniu lub rozsypaniu substancji chemicznej należy powiadomić prowadzącego ćwiczenie.
- Charakterystyki wszystkich odczynników chemicznych używanych w DLF są do wglądu studentów w pokoju 149 a także na stronie https://dlf.ug.edu.pl/przepisy-bhp/odczynniki/.
- Użyte odczynniki chemiczne należy wylewać do odpowiednich butelek z nazwą zużytego odczynnika.
- Wyjmując naczynia laboratoryjne z suszarki upewnić się , że nie są już gorące.
- Po użyciu pipet laboratoryjnych odłożyć je w pozycji pionowej na przeznaczonym do tego miejscu.
IV. Ultrafiolet, podczerwień i promieniowanie laserowe.
- Powyżej wymienione promieniowanie jest szkodliwe dla oczu.
- Nie należy nigdy patrzeć bezpośrednio w światło laserowe. Grozi to uszkodzeniem oka.
- Przy wszystkich stanowiskach doświadczalnych DLF z laserowymi źródłami światła znajdują się stosowne okulary ochronne dla studentów.
- W celu zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy ze sprzętem laboratoryjnym wytwarzającym promieniowanie (zwłaszcza wysokiej częstotliwości) należy kategorycznie przestrzegać poleceń prowadzącego, zasad BHP i instrukcji danego urządzenia oraz instrukcji do danego doświadczenia.
VI. Promieniowanie rentgenowskie.
- W pokoju 152 laboratorium znajdują się trzy kompletne moduły rentgenowskie. Spełniają one wszystkie wysokie standardy krajów unijnych dotyczące urządzeń emitujących promieniowanie elektromagnetyczne jak również urządzeń rentgenowskich dopuszczonych do edukacji , takie jak:
- DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/30/UE | z dnia 26 lutego 2014 r. | w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (wersja przekształcona),
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia (przekształcenie).
- W pokoju 147 laboratorium znajduje się mikroskop elektronowy a w skład stanowisk nr 13 i 15 wchodzą działa elektronowe. Wszystkie te urządzenia spełniają najwyższe światowe standardy bezpieczeństwa pracy tak więc obsługa tych stanowisk jest całkowicie bezpieczna dla użytkowników.
Kierownik Dydaktycznego Laboratorium Fizycznego
Health and safety regulations for the Didactic Physical Laboratory (Dydaktyczne Laboratorium Fizyczne)
I. General rules.
In accordance with the Rector’s Order No. 88/R/24 of the Rector of the University of Gdańsk dated September 17, 2024, students are required to:
- Complete the mandatory BiHK training on the e-learning platform UG Mestwin Educational Portal (https://pe.ug.edu.pl/).
- Participate in the briefing before the start of classes and familiarize yourself with the health and safety regulations applicable in the didactic laboratories of the University of Gdańsk. Students who have not attended the briefing are not allowed to participate in classes in the Didactic Physical Laboratory (Polish abbreviation: DLF).
- Follow the health and safety instructions of the Didactic Physical Laboratory (DLF).
- In the case of a student’s absence during the briefing, the course instructor is required to conduct the briefing for that individual during the first class following the end of the reason for their absence. In such a case, the briefing may also be conducted during the instructor’s office hours, at a mutually agreed-upon time. The completion of the briefing is confirmed by a protocol prepared by the instructor.
- The protocol mentioned in paragraph 4 is stored in a location designated by the dean of the faculty where the classes are held.
- Adhere to the health and safety instructions of the Didactic Physical Laboratory (DLF).
- Attend classes in compliance with health and safety regulations and follow the instructions and guidelines issued by the course instructors.
- Familiarize themselves with the instructions for the relevant experiments and laboratory equipment before using them.
- Use laboratory equipment only under the supervision of the instructor.
- Maintain the proper technical condition of the devices and equipment and keep the DLF rooms orderly.
- Report any health or life hazards and observed accidents to the instructor.
- In case of an ordered evacuation of the Faculty of Mathematics, Physics, and Computer Science building or the DLF rooms, promptly follow the evacuation order.
Eating is prohibited in the vicinity of workstations with computers, microscopes, chemicals, and other health-hazardous factors in the Didactic Physical Laboratory. This prohibition also applies to all rooms of the Didactic Physical Laboratory.
II. Electrical equipment.
- Turning on electrical systems is allowed only in the presence of the instructor.
- Any reconnections of wires connecting components of measuring systems may only be performed after the apparatus is disconnected from the power supply.
- In case of noticing faults or malfunctions in the operation of the device (such as the characteristic smell of overheated insulation, smoke, sparking, or flames), disconnect the device from the power supply, report the fault to the instructor, and, if agreed upon with the instructor, label it with a sign: 'Caution, damaged device.’
- Students are not allowed to repair devices or equipment on their own under any circumstances.
- In case of fire, immediately disconnect the power supply to the DLF room where the fire occurs and notify the laboratory staff.
III. Chemical substances.
- All work with harmful chemical reagents (pouring, filling measuring chambers, washing, etc.) must be conducted over a sink or trays that prevent spills in room 148.
- No tasks outside the scope of the ongoing experiment may be performed without the knowledge of the instructor.
- Before using a chemical substance, carefully read the label on the jar or bottle.
- Chemical substances must not be tasted or swallowed due to the risk of poisoning.
- Protective aprons and gloves must be worn when working with certain reagents if instructed by the course instructor.
- Any chemical spills or scatterings must be reported to the instructor.
- The characteristics of all chemical reagents used in the DLF are available for students to review in room 149, as well as on the website https://dlf.ug.edu.pl/przepisy-bhp/odczynniki/.
- Used chemical reagents must be disposed of in designated bottles labeled with the name of the used reagent.
- Before removing laboratory glassware from the dryer, make sure it is no longer hot.
- After using laboratory pipettes, place them upright in the designated location.
IV. Ultraviolet, infrared and laser radiation.
- The aforementioned radiation is harmful to the eyes.
- Never look directly into laser light. This poses a risk of eye damage.
- Protective goggles for students are available at all DLF experimental stations with laser light sources.
- To ensure safe and hygienic work with laboratory equipment that emits radiation (especially high-frequency radiation), students must strictly adhere to the instructor’s orders, health and safety regulations, and the specific instructions for each device and experiment.
V. X-ray radiation.
- Room 152 of the laboratory contains three complete X-ray modules. These modules meet all the high standards of EU countries concerning devices emitting electromagnetic radiation, as well as X-ray devices approved for educational purposes, such as:
- DIRECTIVE 2014/30/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL | of 26 February 2014 | on the harmonisation of the laws of the Member States relating to electromagnetic compatibility (recast),
- DIRECTIVE 2014/35/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 26 February 2014 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to the making available on the market of electrical equipment designed for use within certain voltage limits (recast).
- Room 147 of the laboratory contains an electron microscope, and electron guns are part of stations 13 and 15. All of these devices meet the highest global safety standards, so the operation of these stations is completely safe for users.
Head of the Didactic Physical Laboratory